Vinaora Nivo Slider 3.xVinaora Nivo Slider 3.xVinaora Nivo Slider 3.x

Afgelopen zomer heeft Kennispunt Twente, in opdracht van de gemeente Enschede, de leden van het EnschedePanel en gebruikers van gemeentelijke parkeergarages in de binnenstad bevraagd over de parkeeractie ‘1e uur gratis’. Daarnaast is de vragenlijst opengesteld via de Social media-kanalen van de gemeente Enschede.

Welke resultaten heeft het onderzoek opgeleverd?

Uit het onderzoek komt onder andere naar voren dat zes op de tien leden van het EnschedePanel als ook gebruikers van de gemeentelijke parkeergarages bekend waren met de actie, voordat zij de uitnodiging voor dit onderzoek ontvingen. Een algemene conclusie uit het bevragen van de doelgroepen is verder dat de parkeeractie een mix van gewenste en minder-gewenste effecten heeft veroorzaakt. Zo lijkt er sprake te zijn van een beleefde lastenvermindering en komt men vaker naar de binnenstad, wat de drukte ten goede komt. Anderzijds lijkt er sprake van meer autogebruik (en minder fiets) en een verplaatsing van aankopen vanuit online en de eigen buurt/ wijk naar de binnenstad.

Meer lezen over dit onderzoek van Kennispunt Twente? Download dan het ‘rapport’, of bekijk ‘de factsheet’.

Wat gebeurt er met de resultaten?

De gemeente Enschede heeft de resultaten gebruikt voor het evalueren van deze actie. De uiteindelijke evaluatie was breder dan alleen het bevragen van doelgroepen door Kennispunt Twente. Inmiddels heeft het college van B&W van de gemeente Enschede al besloten over de proef. Het besluit is te vinden via de volgende link: klik hier.

Lid worden van het EnschedePanel?

Bent u inwoner van Enschede en 18 jaar of ouder?

Blijf dan betrokken en praat mee via het EnschedePanel. Als lid van het EnschedePanel ontvangt u een aantal keer per jaar een e-mail met het verzoek om een vragenlijst in te vullen. Meld u nu aan via www.enschedepanel.nl

kennispunt-gemeente