In 2020 heeft de gemeente Enschede het OndernemersPanel opgestart. In de eerste peiling van het OndernemersPanel Enschede (maart 2020) zijn de drie thema’s die het meeste leven bij ondernemers kort aan bod gekomen, namelijk: dienstverlening van de gemeente aan ondernemers, infrastructuur & bereikbaarheid en inrichting openbare ruimte. Juist in de periode dat de peiling op zijn eind liep, deed de coronacrisis zijn intrede. De crisis raakt de economie en arbeidsmarkt hard. Ondernemingen en banen staan op het spel en werkloosheid groeit. Bij de interpretatie van resultaten is het belangrijk voor ogen te hebben dat deze zijn verzameld in een periode dat ondernemers nog beperkt geconfronteerd zijn met (de effecten van) de coronacrisis.

Uit de peiling blijkt onder meer dat ondernemers de gemeentelijke dienstverlening gemiddeld met een 6,9 waarderen. Ook het contact met de gemeente krijgt een voldoende (6,8).

Ten aanzien van de bereikbaarheid van en parkeermogelijkheden in de omgeving van de bedrijfsvestigingen is het gemiddeld gegeven cijfer minimaal een zeven. De parkeermogelijkheden voor de auto vormen hier een uitzondering op (6,6).

Verder ervaart 42% (vaak/soms) overlast en criminaliteit in de avonduren. Het aandeel bedrijven dat overdag overlast ervaart, is minder groot (32%). Meest genoemde vorm van overlast is drugsgebruik of -handel.

Lees hier de belangrijkste uitkomsten.